Informoval o tom internetový spravodajský portál Novinky.cz.
Dňa 2. septembra 2018 tento legendárny vlak, vtedy značne poznačený
zubom času a predovšetkým koróziou, opustil svoje miesto a vydal sa do
starostlivosti odborníkov. Rekonštrukcia trvala zhruba dva roky.
V ďalších týždňoch a mesiacoch sa opravený stroj podrobil náročným
skúškam a prevádzkovým testom; 6. mája napokon absolvoval na trati z
Přerova do Zábřehu na Morave technicko-bezpečnostnú skúšku.
"Skúška prebehla bez problémov. V zásade jazdí v takých parametroch, ako keď vyšiel z továrne v roku 1936," povedal Jiří Střecha, ktorý od začiatku dohliada na celú renováciu vozidla.
"Súčasťou technicko-bezpečnostnej skúšky Slovenskej strely bola
skúška zrýchlenia z nuly na 130 kilometrov za hodinu. Maximálnu rýchlosť
dosiahne motorový vozeň po prejdení 5700 metrov dráhy. Z rýchlosti 120
kilometrov za hodinu zastaví Slovenská strela po prejdení dráhy 567
metrov," dodal.
"Pri skúšobnej jazde sa okrem iného overovala aj účinnosť ručnej
brzdy, ktorá zastaví vlak z rýchlosti 50 kilometrov za hodinu po
prejdení 312 metrov," potvrdil hovorca spoločnosti Tatra Trucks Andrej Čírtek.
Slovenskú strelu vyrobili v počte dvoch exemplárov kopřivnické Závody
Tatra v roku 1936 pre vtedajšie Česko-slovenské štátne dráhy. Firma
navrhla vagón v nevšednom aerodynamickom dizajne, moderný bol aj pohon.
Každý z dvoch podvozkov niesol jeden motor, prenos výkonu na jednu
nápravu podvozku bol podľa patentu Jozefa Sousedíka do rýchlosti 82
kilometrov za hodinu elektrický, potom mechanický.
Vozidlo bolo schválené pre rýchlosť 130 kilometrov za hodinu. V roku
1937 trvala cesta Slovenskej strely medzi Prahou a Bratislavou 4 hodiny a
19 minút, v opačnom smere bola o minútu kratšia a vlak zastavoval len v
Brne.
Dnes vlak EuroCity ide z Prahy do Bratislavy za 4:28 h, hoci s viacerými
zastávkami, ale s modernými lokomotívami a po opravených tratiach.
Oprava vlaku nebola jednoduchou ani lacnou záležitosťou. Náklady na
renováciu a na stavbu depozitára, ktorý bude pre strelu domovom, sú
vyčíslené na 118 miliónov českých korún (4,6 milióna eur).